داستان موفقیت سازمان فناوری اطلاعات

سازمان فناوری اطلاعات ایران زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، از جمله وظایف آن ایجاد و بهبود امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، است. باتوجه به قوانین مدون دولتی، کلیه نرم افزار هایی که در سازمان ها و ارگان های دولتی نصب و راه اندازی می شود باید مجوز های امنیتی خاص خود را داشته باشند.

اخذ مجوز افتا شامل دو بخش است:

  1. شرکتی که نیاز است محصول خود را تست امنیت کرده و مجوز افتا را برای محصول خود اخذ نمایند.
  2. شرکتی که قابلیت خدمت رسانی جهت صدور مجوز افتا برای شرکتهای ثالث را دارد.

سامانه‌های نرم‌افزاری که فاقد مجوز افتا باشند از نظر قانونی، صلاحیت نصب و راه اندازی محصول خود را در سازمانهای دولتی ندارند و در صورتیکه به هر دلیلی حمله ای به آنها انجام گیرد و داده هایی از دست برود، عواقب ناشی از آن بر عهده طرفهای کارفرما و پیمانکار است.

قابل ذکر است که مجوز امنیت اطلاعات افتا با نامهای گواهینامه افتا، گواهی افتا، مجوز افتا، پروانه خدمات و محصولات امنیتی، گواهی ارزیابی امنیتی و … نیز شناخته می شود.

تصمیم به خرید MyProcess BPMS

پس از بررسی های فراوان و نظرخواهی از مشتریان قبلی شرکت مای دیتا، سازمان فناوری اطلاعات تصمیم به خرید لایسنس نرم افزار MyProcess BPMS گرفت و طی فازهای مختلف و با مشورت با کارشناسان فنی شرکت مای دیتا، گردشکارهای خود را بر بستر این BPMS پیاده سازی کرد.

فرایندهایی که باید شرکتهای حوزه فن آوری اطلاعات، جهت اخذ مجوز افتا طی کنند در MyProcess BPMS طراحی و اجرا می شود، این فرایندها طبق اصلاح قوانین حاکمیتی در حال تغییر هستند و این سامانه با توجه به امکانات متنوعی که دارد پاسخگوی نیازهای سازمان فناوری اطلاعات است. در حال حاضر MyProcess BPMS با عنوان سامانه ارزیابی و صدور پروانه خدمات و محصولات امنیتی در سازمان فناوری اطلاعات در حال خدمت رسانی به شرکتهای کشور است.

صدور مجوز افتا

هر شرکت ابتدا درخواست صدور مجوز را در حوزه متناسب با فعالیت خود، در درگاه ملی مجوزهای کشور انتخاب و ثبت کرده و سپس کد تاییدیه دریافت می کند، آن شرکت بوسیله امکان اتصال به درگاه واحد که در سامانه MyProcss BPMS وجود دارد به سازمان فناوری اطلاعات وارد می شود، از این پس، فرایند اخذ این مجوز در MyProcss BPMS پیگیری شده و شرکت می تواند پرونده خود را تکمیل و از روال طی شده مطلع گردد. کلیه فرایندها بدون حضور فیزیکی نماینده شرکت انجام می شود.

قبل از اینکه MyProcss BPMS در سازمان فناوری اطلاعات راه اندازی شود، اخذ این نوع گواهینامه ها با مشکلات فراوانی روبرو بود و این امر باعث نارضایتی شرکتهای خصوص و دولتی فراوانی می شد.