خرید تنها زیرساخت BPMS ایرانی دانش‌بنیانِ مورد تأیید نهادهای امنیتی و علمی توسط شهرداری اصفهان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان از مکانیزه شدن فرایند تأمین نهاده‌های فضای سبز شهرداری اصفهان با بهره‌گیری از تکنولوژی و زیرساخت BPMS (نظام مدیریت فرآیندهای کسب و کار) ایرانیِ دانش‌بنیان خبر داد.

سعید ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مکانیزه شدن فرایند تأمین نهاده‌های فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار کرد: شهرداری این کلان‌شهر با پیگیری و کنکاش از بین زیرساخت‌های BPMS موجود در کشور، موفق به خرید تنها زیرساخت BPMS ایرانی دانش‌بنیانِ مورد تأیید نهادهای امنیتی و علمی، در سال گذشته شد و بر آن است تا بتواند با استفاده از مزایای این زیرساخت ایرانی، نسبت به ارائه خدمات باکیفیت و هوشمند، در راستای تحقق شعار اصفهان من شهر زندگی، گام بردارد.

وی پیش‌نیاز نهادینه‌سازی دولت الکترونیک، شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک را مکانیزه کردن فرایندها دانست و افزود: مکانیزه کردن فرایندها موجب تسریع؛ شفافیت و کاهش خطای انسانی در انجام فرایندها می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با اشاره به اینکه مفهوم Business Process Management System که رویکردی سیستماتیک در مدیریت و بهینه‌سازی فرایندهای کسب‌و کار برای بهبود کارایی کسب و کار و تسریع در اجرای عملیات در سازمان‌ها است، تصریح کرد: قابلیت خودکارسازی و مکانیزه کردن و اعمال تغییرات در فرایندها با حداقل برنامه‌نویسی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن را دارد.

ابراهیمی ادامه داد: بیش از ۲۰ سال است که زیرساخت دولت الکترونیک در کشورهای پیشرفته دنیا BPMS است که منجر به مکانیزه شدن فرایندها و تسریع و تسهیل رصد سازمان و وضعیت فرایندها شده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای ساماندهی، نظام‌مندی و تسریع اجرای فرایند تأمین نهاده‌های مورد نیاز فضای سبز شهر اصفهان (به تفکیک مناطق شهری) شامل انواع گل‌های دائم و فصلی، درخت و درختچه و محصولات بهبود دهنده کیفیت خاک است و به درخواست سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری، سامانه مربوطه با استفاده از تکنولوژی BPMS به‌عنوان نخستین فرایند جاری شده در این بستر در دستور کار قرار گرفت.

ابراهیمی با بیان اینکه پس از شناسایی و بهبود گردش کار و فرم مربوطه، سیستم مذکور در مدت زمان ۳ هفته آماده بهره‌برداری شده است، گفت: در این فرایند، مناطق مختلف شهرداری اصفهان درخواست‌های خود را در سیستم ثبت کرده و درخواست‌ها پس از بررسی و اعمال اصلاحات کارشناسی در حوزه‌های تخصصی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری و طی مراحل تأمین اعتبار، برای خرید به متولی تأمین نهاده (منطقه یا سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری) ارجاع می‌شود که در نهایت پس از تعیین تکلیف وضعیت خرید، فرم درخواست خریدِ نهایی و امضا شده، برای ارجاع به حوزه مالی به‌عنوان اسناد مثبته مالی، در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اضافه کرد: امکان رصد برخط سفارش، حفظ سوابق نظرات کارشناسی، امکان ایجاد محدودیت زمانی پاسخگویی و ارسال پیامک یادآوری، قابلیت اندازه‌گیری و نمایش شاخص‌های پایش فرایند از جمله متوسط زمان درخواست تا تأمین از مزایای این سیستم است.

ابراهیمی با اشاره به افراد درگیر در فعالیت‌های این فرایند ازجمله مسئول فضای سبز منطقه، رئیس اداره خدمات شهری منطقه، مدیر منطقه، رئیس اداره برنامه‌ریزی منطقه، مسئول برنامه‌ریزی معاونت خدمات شهری، ناظر عالی فضای سبز منطقه، مسئول واحد باغبانی، کارشناس فنی خرید و رئیس اداره فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری افزود: در مجموع بالغ‌بر ۵۰ نفر از کارکنان در حوزه‌های منطقه، ستاد خدمات شهری و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری بهره‌بردار این سیستم خواهند بود.

اخبار مرتبط