ایجاد سیستم فرهنگ سازمانی بین همکاران به کمک ERP و BPMS

همه می‌دانیم برپایی سازمانی که بین افراد آن همکاری مؤثر و کارآمدی وجود داشته باشد نیاز به پایه‌ریزی فرهنگ سازمانی غنی است، این فرهنگ بر اساس تفکر مدیران آن شرکت ایجاد و جهت اجرایی شدن، پیگیری می‌شود. یکی از راهکارهایی که می تواند سیستم همکاران را نظم‌دهی کرده و تا حد خوبی مسیر را برای اجرای راهکاران فرهنگ سازی هموار کند، پیاده‌سازی ERP و BPMS در شرکت است.

ERP  و BPMS هر دو پویا

در هر دو نرم‌افزارهای ERP و BPMS ، قابلیت‌های داینامیکی وجود دارد که مدیران می‌توانند طبق خواسته‌های خود آنها را پیکربندی و در بین همکاران، سیستمی و مکانیزه کنند. البته باید در خرید ERP به این نکته توجه داشت که میزان پویا و قابلیت تغییر در آن ERP تا چه حدی است، به طور کلی تغییر در ERPها به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. درصورتی‌که در خرید ERP به خرید BPMS نیز توجه شود، می‌توان سیستم فرهنگ سازمانی را به‌خوبی انجام داد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله نکاتی که باید در خرید BPMS به آنها توجه داشت” را مطالعه فرمایید.

خرید ERP، خرید BPMS

در خرید ERP ، باید توجه ویژه‌ای به شفافیت پایگاه‌داده آن داشته باشید و در صورتی که در شرکت همکاران فنی و متخصص در حوزه نرم افزار داشته باشید می توانید با خرید BPMS، قسمتهایی که ERPها معمولاً پوشش نمی دهند را توسط دانش داخل سازمان، پیاده سازی کنید. در اینجا به فرهنگ مورد نیاز سازمان خود رجوع کرده و هر آنچه در سیاست‌های سازمان پیش بینی شده است را، به طور مکانیزه و در یک سیستم واحد، بین همکاران خود اجرایی کنید.

با ایجاد چنین سیستم یکپارچه ای، بسیاری از کارها به طور خودکار انجام و پیگیری می شوند، درگیری های سازمانی کاهش یافته و مدیران و همکاران می توانند به مشکلات خارج سازمان رسیدگی کنند، حتی در بسیاری از موارد همکاران سیستم مورد نیاز خود را پیشنهاد، طراحی یا حتی اجرایی می کنند.

شاید سؤالی اینجا مطرح شود که چگونه همکارانی که تخصص فنی ندارند، می توانند سیستمی را طراحی کنند؟

در صورتیکه شما یک BPMS هم خریداری کنید به دلیل اینکه امکانات این نرم افزارها بر پایه استاندارد BPMN پیاده سازی شده است و BPMN یک استاندارد ساده و قابل فهم برای همه افراد است، هر کسی می تواند با حداقل دانشی، دست به قلم شده و طراحی فرایندهای خود را انجام دهد. حداقل دانشی که برای طراحی یک فرایند مورد نیاز است، مفهوم این چند نماد است: دایره، مستطیل و لوزی، اینها را به افراد آموزش دهید. آنها با این زبان ساده، نیازهای خود را طراحی کرده و بعد از آن فرایند توسط یک کارشناس تحلیل، کامل شده و در BPMS پیاده سازی شود.

جهت اطلاعات بیشتر مقاله “تحلیل فرایند کسب و کار” را مطالعه فرمایید.

ERP و BPMS هر دو در کنار هم در ارتقاء فرهنگ سازمانی

نرم‌افزار ERP و BPMS راهکارانی در کنار هم هستند که می توانند برای شما داده های مختلفی تولید کنند، این داده ها می توانند در بررسی وضعیت فعلی سازمان، ارائه گزارش‌های مختلف و به دنبال آن استفاده از هوش تجاری کمک کنند. از طرف دیگر زمانی که داده های زیادی داشته باشید می تواند از هوش مصنوعی هم در جهت کشف بسیاری از مشکلات و برطرف کردن آنها بهره ببرید.

شما به عنوان تصمیم گیرنده برای ایجاد سیستم همکاری مؤثر در شرکت خود، باید از همین حالا دست به کار شوید، شروع کنید، مدیران را توجیه کرده و فرایندهای خود را طراحی کنید، باید همکاران سیستم یکپارچه ای را ایجاد کنند، در شرکت همکاران را تشویق کنید. به مرور خواهید دید که فرهنگ سازمانی ایجاد شده باعث خلق همکارانی با تفکر سیستمی خواهد شد.