تفاوت خرید BPMS داخلی و خارجی

از جمله سؤالاتی که هر سازمان بعد از اینکه به این نتیجه رسید که نیاز به یک BPMS دارد این است که از چه BPMS‌ی استفاده کند، ایرانی یا خارجی؟؟
آیا محصول با کیفیت ایرانی در زمینه پیاده‌سازی فرآیند‌ها وجود دارد؟
حال که قرار است سازمان یک پلتفورمی را برای چندین سال انتخاب کند و داده‌های خود را در آن بستر توسعه دهد، آیا از محصول ایرانی و بومی استفاده کند؟
محصولات خارجی معمولاً به دلیل اینکه در کشور‌های مختلف نصب و اجرا می‌شوند می‌توانند در ابتدا گزینه‌ی مناسبی به نظر برسند، در دنیا بسیاری از شرکت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند، نتیجه تست بار و امنیت آن‌ها احتمالاً خیلی بهتر خواهد بود. باگ‌های آن‌ها بیرون کشیده شده و برطرف شده است.
از طرف دیگر در محصولات مختلف چه نرم‌افزاری چه غیر نرم‌افزاری، مردم تجربه خوبی از استفاده از تولید برند‌های داخلی ندارند. ولی قبل از انتخاب یکBPMS  بهتر است موارد زیر را نیز در انتخاب یک BPMS ایرانی مد نظر داشته باشید:

۱. خرید BPMS ایرانی حمایت از تولید ملی و ایجاد اشتغال برای هم میهنان و کاهش نرخ بیکاری برای فرزندان این کشور خواهد بود.
۲. خرید BPMS ایرانی در صورتیکه استاندار‌های مختلف پیاده‌سازی یک نرم‌افزار سازمانی را رعایت کرده باشد می‌تواند بسیاری از مشکلات آینده را حل کند. بکارگیری استاندارد‌ها کمک می‌کند موانع بوجود آمده آینده را مرتفع کند.
۳. خرید BPMS ایرانی باعث تشویق تولیدکنندگان داخلی می‌شود و آن‌ها می‌توانند هر روز تلاش کنند ماژول‌های مختلفی به سیستم خود اضافه کنند و با دیگر BPMS‌های خارجی رقابت کنند.
۴. خرید BPMS ایرانی به دلیل اینکه توسعه‌دهندگان آن در داخل کشور هستند و قرارداد‌های قابل اطمینان و قانونی بین دو طرف بسته می‌شود باعث دلگرمی کارفرما می‌شود و هر روز دغدغه نبود پشتیبانی کافی از طرف تولید‌کننده وجود ندارد.
۵. خرید BPMS ایرانی باعث می‌شود اثر تحریم‌ها در این حوزه بسیار کم رنگ‌تر شود.
۶. خرید BPMS ایرانی و تشویق تولید‌کنندگان داخلی باعث می‌شود که محصول هر روز بهتر شود و قابل رقابت با محصولات قدرتمند خارجی شود و به تناسب آن تولید‌کننده به فکر صادرات محصول خود باشد. که این امر باعث رونق صادرات و ارز‌آوری باری کشور می‌شود.
۷. خرید BPMS ایرانی دغدغه آینده نگری مشتری را کاهش می‌دهد، مشتری در هر لحظه نیاز به امکانات متفاوتی دارد، ممکن است برخی از این نیاز‌ها فراتر از امکانات متداول یک BPMS باشد. زمانیکه از یک محصول ایرانی استفاده می‌کند نگرانی نیاز‌های خود را کمتر دارد، یک تیم فنی و متخصصی وجود دارد که جوابگوی نیاز‌های او باشد.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که در انتخاب BPMS ایرانی باید به قابلیت‌ها، کیفیت، سرعت اجرا و امنیت نیز توجه داشت. باید سعی شود محصولی انتخاب کرد که سال‌ها بتواند نیاز‌های سازمان را پاسخ گو باشد. باید از یک تیم فنی قوی برخوردار باشد تا بتوانند مشکلات را در کمترین زمان حل کنند.
خوشبختانه در سال‌های اخیر، دولت به شرکت‌هایی که محصولات با کیفیت داخلی تولید کنند نشان دانش بنیان عطا می‌کند. شرکت‌های دانش بنیان شرکت‌هایی هستند که توانسته‌اند دانش و علم خود را به محصول تبدیل کنند، محصولات داخلی تولید کنند و پایه و اساس شرکت خود را بر پایه دانش بنیان استوار کنند. این کار باعث می‌شود مشتریان، بهتر اعتماد کنند و مطمئن باشند که از شرکتی خریداری می‌کنند که اعتبار و تأیید دولت را به همراه دارد.
در جدول زیر مقایسه‌ای بین BPMS‌های داخلی و خارجی آورده شده است، با این مقایسه می‌توانید در خرید BPMS بهتر تصمیم‌گیری کنید:

نکته: در این مقایسه سعی شده است به محصولات رایج پرداخته شود بدیهی است در هر مورد محصولات بی‌کیفیت زیادی هستند که شامل حال موارد مقایسه نمی‌شوند.

شاخصBPMS خارجی OpenSourceBPMS خارجی کرک شدهBPMS ایرانی
تعداد امکاناتبسیار کمقابل قبولقابل قبول
تعهد پشتیبانیپایینپایینبالا
عقد قرارداد و امکان پیگیری قانونیهرگزهرگز (در ایران)بسیار مطلوب و قابل پیگیری
امنیتپایین (در بسیاری موارد استانداردی رعایت نمی شود)بالابالا (در صورتیکه دارای گواهینامه افتا باشد)
بروز حفره امنیتیهر روز امکان کشف حفره های امنیتی وجود دارد و ممکن است تولید کننده آن را برطرف نکنددر صورت کشف حفره های امنیتی، باید نرم افزار بروز شود و به دلیل غیرقانونی بودن، نسخه جدید از کار بیوفتد.در صورت کشف حفره های امنیتی، شرکت ملزم به رفع آن است
حمایت از کارآفرینی و تولید ملیصفرپایین (حمایت از Cracker !)بالا (ایجاد اشتغال بیشتر)
کیفیت پایینبالابالا
هزینهرایگانکم (در برخی موارد هزینه کرک)متوسط و رو با بالا نسبت به دومورد قبل

0 پاسخ

ارسال دیدگاه

لطفاً دیدگاهتان را برای ما بنویسید
(با تکمیل فرم زیر، دیدگاه شما ثبت و به زودی منتشر خواهد شد).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *