نوآوری فرآیند (Process Innovation )

نوآوری مفهومی جامع است که با استفاده از یک عامل منفرد نمی‌توان آن را تعریف کرد. دقیقاً به این دلیل که نوآوری را می‌توان به‌عنوان یک فرآیند، ذهنیت، فرهنگ، فناوری، منابع انسانی و بسیاری از مفاهیم دیگر که اساس آن هستند، تعریف کرد.
نوآوری در فرآیند، بازتعریف چشم‌انداز کسب‌وکار است، و شرکت‌های بسیاری از آن برای ارائه محصولات یا خدمات بهبودیافته/جدید استفاده می‌کنند و موفقیت بلندمدت شرکت خود را تضمین می‌کنند.

نوآوری نیاز لحظه‌ای است که کسب و کار‌ها نیاز‌های روزافزون مشتریان را برآورده می‌کنند و در پویایی بازار دائماً در حال تغییر باقی می‌مانند. سازمان‌ها یا افراد اگر می‌خواهند پیشرو باشند، باید بر اساس نیاز‌های مصرف‌کنندگان خود نوآوری کنند.
اینجاست که نوآوری در فرآیند به تصویر کشیده می‌شود. این یک فرآیند توسعه نوآوری است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با استفاده از ابزار‌ها و فناوری‌های دیجیتالی پیشرفته، فرآیند‌های کسب‌وکار خود را به شیوه‌ای مشتری‌مدار هماهنگ، طراحی مجدد و بهبود بخشند.
هدف این مقاله تعریف نوآوری فرآیند و توضیح اهمیت آن است. اگر شما مبتدی یا حرفه‌ای با اشتیاق به موفقیت و نوآوری، برای درک مفهوم به ادامه مطلب بروید.

به طور خلاصه، این مقاله قصد دارد توضیح دهد:

۱. نوآوری فرآیند شامل چه چیزی می‌شود؟

نوآوری فرآیند شامل تغییرات در فناوری و تجهیزات مورد استفاده در طراحی، توسعه و ساخت محصولات یا خدمات است. فرآیند تصمیم‌گیری نوآوری، روش‌های تولید یا تحویل را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد تا در هزینه، زمان، یا ارائه خدمات بهتر به مشتریان صرفه‌جویی شود.

هوش مصنوعی (AI)، ژرف‌فن، داده‌های بزرگ، رباتیک و سایر فناوری‌های دیجیتال پیشرو ابزار‌های قدرتمندی برای فرآیند نوآوری هستند، به‌ویژه در بهینه‌سازی تحویل، به دست آوردن داده‌های بلادرنگ و افزایش کارایی.

۲. تفاوت بین نوآوری محصول و فرآیند چیست؟

فرآیند نوآوری محصول با تغییر در محصول نهایی یا با افزودن ویژگی‌های جدید و یا با بهبود عملکرد محصول سروکار دارد. در مقابل، نوآوری فرآیند به جای تغییر، با بهبود فرآیند تولید محصول نهایی سروکار دارد.

نوآوری‌های محصول برای کاربران نهایی قابل مشاهده است، در حالی که نوآوری‌های فرآیند به صورت داخلی دیده می‌شوند. آن‌ها معمولاً برای مشتریان نامرئی هستند.

افزایش وضوح دوربین دیجیتال گوشی‌های جدید نمونه‌ای از نوآوری محصول است زیرا ویژگی جدیدی اضافه شده است که در تلفن‌های قبلی وجود نداشت. سفارش تکمیل خودکار لوازم در یک انبار نمونه‌ای از فرآیند نوآوری است که در آن کل فرآیند برای کارایی افزایش می‌یابد.
از طرفی می‌توان گفت که نوآوری فرآیند، نوآوری محصول را تسهیل می‌کند. Ivey Business Journal در مقاله‌ای مثالی از سامسونگ ارائه می‌کند که می‌گوید: \”اگر ما تولید خود را کنار بگذاریم، ضرر می‌کنیم. \” این امر نشان دهنده این واقعیت است که کسانی که از طریق نوآوری محصول دارای مزیت رقابتی هستند، اگر بخش تولید را نادیده بگیرند، مزیت خود را از دست خواهند داد. با نگه داشتن این بخش‌ها \”در داخل\” از ظهور محصولاتی که مشابه شما هستند جلوگیری می‌کنید.

۳. نمونه‌هایی از نوآوری در فرآیند

مک دونالد

مک دونالد یک نمونه کلاسیک از نوآوری فرآیند است. اگر چه، چند برگر و مقداری سیب زمینی سرخ شده به نظر نمی‌رسد فرآیند جدی داشته باشد.

خود این فرآیند همان چیزی است که به ری کروک کمک کرد تا برادران مک‌دونالد، ریچارد و موریس را متقاعد کند که امتیاز مک‌دونالد خود را در پایان دهه ۴۰ بفروشند. وی با ایجاد تغییر در روند تولید غذا، توانست بین مک دونالد و سایر فست فود‌ها تفاوت ایجاد کند.

نمونه دیگری از نوآوری فرآیند به دست آمده توسط مک دونالد، یک مرکز تماس در شهری نزدیک به لس آنجلس است که سفارشات را از چندین رستوران در سراسر ایالات متحده تحویل می‌گیرد. این مرکز تماس سفارشات را از راه دور دریافت می‌کند و آن‌ها را به همان فست فود ارسال می‌کند. این به آن‌ها کمک کرد که برای هر سفارش چند ثانیه صرفه‌جویی کنند.

گوگل

نیازی نیست که نوآوری فرآیند فقط در مورد فرآیند تولید وجود داشته باشد. می‌توان آن را در هر نوع فرآیندی که در یک شرکت دخیل است انجام داد، از جمله فرآیند‌هایی که مربوط به کارکنان و منابع انسانی است.

یکی از این نمونه‌ها از نوآوری فرآیند در منابع انسانی از Google است که به کارمندان خود ۲۰٪ وقت آزاد از محل کار خود برای تمرکز بر پروژه‌های شخصی ارائه می‌دهد. در سال ۲۰۰۴، بنیانگذاران آن لری پیج و سرگئی برین‌ ایده خود را از طریق نامه‌ای منتقل کردند:
\”ما کارمندان خود را تشویق می‌کنیم، علاوه بر پروژه‌های معمولی‌شان، ۲۰ درصد از زمان خود را صرف کار‌هایی کنند که فکر می‌کنند بیشتر به نفع Google است. این به آن‌ها قدرت می‌دهد تا خلاقیت و نوآوری بیشتری داشته باشند. بسیاری از پیشرفت‌های مهم ما به این شکل اتفاق افتاده است\”.

در واقع چندین محصول Google در نتیجه این ۲۰٪ زمان آزاد رخ داده است. در این میان باید به جیمیل، گوگل مپ، گوگل تاک و ادسنس اشاره کرد که آخرین آن‌ها تقریباً ۲۵ درصد از درآمد سالانه گوگل را به عهده دارند.

 

 

۴. انواع مدل‌های نوآوری فرآیند کدامند؟

مدل نوآوری افزایشی

این فرآیند نوآوری شامل تغییرات کوچک و در عین حال معنادار در طراحی، توسعه یا ارائه محصولات یا خدمات است. این نوآوری‌های کوچک در مراحل فرآیند سودآوری را بهبود می‌بخشد، چرخه عمر خدمات یا محصول را افزایش می‌دهد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.
این‌ها به راحتی قابل تجسم و ارتباط هستند تا توجه مصرف‌کننده را حتی در یک بازار پر سر و صدا جلب کنند.

مدل نوآوری مخرب

مدل فرآیند نوآوری مخرب یا یک بازار کاملاً جدید برای محصول ایجاد می‌کند یا محصول را در بازار جدیدی قرار می‌دهد که از قبل وجود دارد. در ابتدا، این فرآیند‌ها می‌توانند عملکرد پایین‌تری داشته باشند، اما در نهایت به بازار ارتقا می‌یابند. مدل کسب و کار نرم‌افزار به عنوان یک سرویس نمونه کاملی از نوآوری مخرب است. در سال‌های ابتدایی هیچ جذابیتی به دست نیاورد، اما در نهایت به موفقیت رسید. اکنون توسط اکثر غول‌های صنعت و شرکت‌های کوچک به طور یکسان استفاده می‌شود.

مدل نوآوری پایدار

بر خلاف نوآوری مخرب، این فرآیند نوآوری به جای ایجاد محصولات جدید، محصولات یا خدمات موجود را بهبود می‌بخشد و به آن‌ها ارزش می‌بخشد. از نظر کاهش عیوب و بهبود عملکرد با هر تکرار، شبیه نوآوری افزایشی است. به عنوان مثال، در بخش بانکداری، بیشتر تعاملات با مشتری، مانند بررسی تراز، زائد و زمان بر است. این اسناد و فرآیند‌های مدیریت گردش کار می‌توانند برای بهبود تجربه مصرف‌کننده خودکار شوند.

مدل نوآوری رادیکال

مدل فرآیند نوآوری رادیکال با استفاده از تاکتیک‌های کاملاً جدید برای متحول کردن بازار به طور کلی به مشکلات جهانی می‌پردازد و آن‌ها را حل می‌کند. پذیرش این نوآوری‌ها در بخش اصلی زمان می‌برد، اما وقتی با موفقیت اجرا شوند، کل پویایی بازار را تغییر می‌دهند.
یکی از نمونه‌های بارز نوآوری فرآیند استفاده از مدل‌های رادیکال، استفاده از فناوری بلاک چین برای غلبه بر سرقت هویت و داده‌ها در بخش آموزش است. بلاک چین همچنین فرآیند پیچیده ردیابی مالکیت معنوی را حل کرد.

مدل نوآوری باز

مدل فرآیند نوآوری باز بر مفهوم استفاده از‌ ایده‌های خلاقانه و بدیع ناشی از همکاری با سایر سازمان‌ها برای دستیابی به اهداف استراتژیک متکی است. همکاری فیلیپس با مؤسسات فنی برای مقابله با چالش‌های مهم یک نمونه عالی از یک فرآیند نوآوری باز است.
یکی دیگر از مواردی که فیلیپس از یک مدل نوآوری باز استفاده کرد، راه‌اندازی MiPlaza است. این یک آزمایشگاه نوآوری باز است که به شرکت‌های دیگر اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی خود را با دسترسی به تحقیقات فیلیپس توسعه دهند. در عوض، فیلیپس از آن اختراعات برای بهبود راه حل‌های خود استفاده کرد.

۵. مزایای کسب و کار نوآوری در فرآیند چیست؟

بهره‌برداری موفقیت‌آمیز از‌ ایده‌های نوآورانه برای بهبود، تجسم مجدد و ارزیابی مجدد فرآیند‌های کسب و کار برای افزایش کارایی و بهبود سود بسیار مهم است. برخی از مزایای تجاری نوآوری فرآیند عبارتند از:

نوآوری‌های فرآیندی با افزایش تصویر برند، افزایش بهره وری و رشد کلی، به سازمان‌ها ارزش می‌بخشد. این یک روش تصفیه شده برای انجام کار‌ها در کل زنجیره تأمین و کارآمد بودن در هزینه، خدمات و کیفیت است. این رویکرد به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا با نیاز‌های مشتریان خود سازگارتر باشند و از راه‌های جدید توسعه و ارائه محصولات یا خدمات بهبود یافته به بازار استفاده کنند. این به بهینه‌سازی نیروی کار با استفاده از افراد و ماشین آلات برای تعامل بهتر با مشتری و کارایی کار کمک می‌کند. همچنین می‌تواند با برجسته کردن عملیات تجاری شما برای ارائه خدمات و تجربه بهتر، به عنوان یک متمایز‌کننده رقابتی عمل کند.

نتیجه

نوآوری فرآیندی همه چیز در مورد ادغام فناوری‌های جدید و نوآوری فرآیند‌های تجاری با استفاده از‌ایده‌ها و ابزار‌های جدید است. می‌توانید از آن برای تعریف دیدگاه‌های منحصربه‌فردتر، پاسخ به شرایط متغیر بازار و یافتن کارایی‌های تجاری جدید استفاده کنید.
متعهد شدن به فرآیند مدیریت نوآوری گامی حیاتی برای تکامل سازمان شما و در عین حال رشد کسب و کار است. استفاده و به کارگیری فرآیند‌های توسعه نوآوری مستلزم یک تحول چندوجهی است و بر حوزه‌های مختلف یک سازمان تأثیر می‌گذارد.
آنچه باید در نظر داشته باشید این واقعیت است که این نوع نوآوری‌ها می‌توانند دست به دست هم بدهند یا می‌توانند بسیار متفاوت باشند. آن‌ها در واقع دو نوع از چندین نوع نوآوری هستند، اما دو مورد از پرکاربردترین آن‌ها هستند زیرا با منابع ملموس کار می‌کنند.

اکنون که فهمیده‌اید نوآوری در فرآیند چیست، آیا آماده‌اید که مزایای آن را درک کنید و پیشرفت بعدی را ایجاد کنید؟

 

منابع:

www.innovatingsociety.com

www.jigsawacademy.com

www.alcorfund.com

www.differential.com

0 پاسخ

ارسال دیدگاه

لطفاً دیدگاهتان را برای ما بنویسید
(با تکمیل فرم زیر، دیدگاه شما ثبت و به زودی منتشر خواهد شد).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *