پنج اصل ناب

 

ناب از شیوه‌های تولید‌ زاده شد، و اخیرا دنیای کار و مدیریت دانش را متحول کرده است. این روش تمرین بهبود مستمر را تشویق می‌کند و بر‌ ایده اساسی احترام به مردم استوار است. ووماک و جونز پنج اصل تولید ناب را در کتاب خود \”ماشینی که جهان را تغییر داد\” تعریف کردند. این پنج اصل دستور العملی برای بهبود کارایی محل کار در نظر گرفته می‌شوند و شامل: ۱) تعریف ارزش، ۲) ترسیم جریان ارزش، ۳) ایجاد جریان، ۴) استفاده از یک سیستم کششی و  ۵) پیگیری کمال می باشد. در ادامه یک نمای کلی از هر اصل را ارائه می‌دهیم.

پنج اصل ناب توضیح داده شده:

 

۱. ارزش را تعریف کنید

برای درک بهتر اصل اول تعریف ارزش مشتری، مهم است که بدانیم ارزش چیست. ارزش چیزی است که مشتری حاضر است برای آن هزینه بپردازد. کشف نیاز‌های واقعی یا پنهان مشتری بسیار مهم است. گاهی اوقات مشتریان ممکن است ندانند چه می‌خواهند یا قادر به بیان آن نباشند. این امر به ویژه در مورد محصولات یا فناوری‌های جدید رایج است. تکنیک‌های زیادی مانند مصاحبه، نظرسنجی، اطلاعات جمعیت شناختی و تجزیه و تحلیل وب وجود دارد که می‌تواند به شما در رمزگشایی و کشف آنچه که مشتریان ارزشمند می‌دانند کمک کند. با استفاده از این تکنیک‌های کمی و کیفی، می‌توانید آنچه را که مشتریان می‌خواهند، نحوه ارائه محصول یا خدمات و قیمتی که می‌خواهند کشف کنید.

۲. نقشه جریان ارزش

دومین اصل ناب، شناسایی و ترسیم جریان ارزش است. در این مرحله، هدف استفاده از ارزش مشتری به عنوان نقطه مرجع و شناسایی تمام فعالیت‌هایی است که به این ارزش‌ها کمک می‌کنند. فعالیت‌هایی که برای مشتری نهایی ارزش اضافه نمی‌کنند، ضایعات محسوب می‌شوند. ضایعات را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: بی‌ارزش افزوده اما ضروری، بی‌ارزش و غیر ضروری. دومی ضایعات خالص است و باید حذف شود در حالی که اولی باید تا حد امکان کاهش یابد. با کاهش و حذف فرآیند‌ها یا مراحل غیر ضروری، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مشتریان دقیقاً به آنچه می‌خواهند می‌رسند و در عین حال هزینه تولید آن محصول یا خدمات را کاهش می‌دهند.

۳. Flow را ایجاد کنید

پس از حذف ضایعات از جریان ارزش، اقدامات زیر برای اطمینان از اینکه جریان مراحل باقیمانده بدون وقفه یا تأخیر به آرامی اجرا می‌شود، صورت میگیرد. برخی از استراتژی‌ها برای حصول اطمینان از اینکه فعالیت‌های ارزش‌افزوده به آرامی جریان دارند عبارتند از: شکستن مراحل، پیکربندی مجدد مراحل تولید، تراز کردن حجم کار، ایجاد دپارتمان‌های متقابل، و آموزش کارکنان برای چند مهارت و سازگاری.

۴. کشش را ایجاد کنید

موجودی یکی از بزرگترین ضایعات در هر سیستم تولیدی در نظر گرفته می‌شود. هدف یک سیستم مبتنی بر کشش محدود کردن موجودی و اقلام کار در فرآیند (WIP) است و در عین حال اطمینان حاصل می‌کند که مواد و اطلاعات لازم برای جریان روان کار در دسترس هستند. به عبارت دیگر، یک سیستم مبتنی بر کشش امکان تحویل و تولید به‌موقع را می‌دهد، جایی که محصولات در زمان مورد نیاز و فقط در مقادیر مورد نیاز ایجاد می‌شوند. سیستم‌های مبتنی بر کشش همیشه بر اساس نیاز‌های مشتریان نهایی ایجاد می‌شوند. با پیروی از جریان ارزش و کار معکوس از طریق سیستم تولید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که محصولات تولید شده قادر خواهند بود نیاز‌های مشتریان را برآورده کنند.

۵. به دنبال کمال باشید

با دستیابی به چهار مرحله اول از اتلاف جلوگیری می‌شود: ۱) شناسایی ارزش، ۲) نقشه‌برداری جریان ارزش، ۳) ایجاد جریان، و ۴) اتخاذ یک سیستم کششی. با این حال، گام پنجم برای کمال جویی از همه آن‌ها مهمتر است. تفکر ناب و بهبود مستمر فرآیند را به بخشی از فرهنگ سازمانی تبدیل می‌کند. هر کارمند باید در عین ارائه محصولات بر اساس نیاز مشتری، به سمت کمال تلاش کند. شرکت باید یک سازمان یادگیرنده باشد و همیشه راه‌هایی برای بهتر شدن پیدا کند.

بکارگیری اصول

پنج اصل ناب چارچوبی را برای ایجاد یک سازمان کارآمد و اثربخش فراهم می‌کند. ناب به مدیران اجازه می‌دهد تا ناکارآمدی‌های سازمان خود را کشف کنند و ارزش بهتری را به مشتریان ارائه دهند. این اصول باعث ایجاد جریان بهتر در فرآیند‌های کاری و توسعه فرهنگ بهبود مستمر می‌شود. با تمرین هر ۵ اصل، یک سازمان می‌تواند رقابتی باقی بماند، ارزش ارائه شده به مشتریان را افزایش دهد، هزینه انجام کسب و کار را کاهش دهد و سودآوری آن‌ها را افزایش دهد.

منابع:

https://theleanway.net/The-Five-Principles-of-Lean

https://kissflow.com/project/agile/5-principles-of-lean/

https://www.asme.org/topics-resources/content/5-lean-principles-every-should-know

0 پاسخ

ارسال دیدگاه

لطفاً دیدگاهتان را برای ما بنویسید
(با تکمیل فرم زیر، دیدگاه شما ثبت و به زودی منتشر خواهد شد).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *