BPM  در مقابل ERP:کدام یک را برای کسب و کار خود نیاز دارید؟

 /توسط 

انتخاب بین ابزارهای ERP و BPM می‌تواند برای شرکت‌ها بسیار مشکل باشد، زیرا هر دو راه‌حل، آنچه را که کسب‌وکار شما برای موفقیت نیاز دارد، مشخص می‌کند.

در حالی که هر دو به ارائه کار سریعتر و کارآمدتر کمک می کنند، در آنچه ارائه می دهند کاملاً متفاوت هستند. درباره BPM، ERP و اینکه کدامیک از آنها برای ایجاد نتایج بهتر برای کسب و کار خود استفاده کنید، بیشتر بیاموزید.

BPM چیست؟

مدیریت فرآیند کسب و کار هنر ایجاد، سازماندهی و خودکارسازی فرآیندهای تجاری قابل تکرار است تا بتوان نتایج بهتری را به‌طور قابل پیش‌بینی و سریع‌تر به ارمغان آورد. مدیریت فرآیند کسب و کار بر موارد زیر تمرکز دارد:

  • تعریف اقدامات مکرر انجام شده در یک سازمان،
  • سازماندهی آن اقدامات به صورت متوالی در بلوک های کاری( به این بلوک های کاری گردش کار گفته می شود)،
  • خودکارسازی این گردش‌ کارها به طوری که بتوانند با حداقل دخالت انسانی اجرا شوند.

آخرین نکته، هدف نهایی BPM است. سازماندهی و خودکارسازی وظایف تکرارپذیر جهت کمک به سازمانها، تا بتوانند نتایج سریعتر و بهتر با مشکلات کمتری ارائه دهند.

چرا شرکت ها از BPM استفاده می کنند؟

مدیریت فرآیند کسب و کار در سازمان‌هایی مفید است که کار حول فرآیندهایی با جریان‌های کاری مشخص طراحی شده است، یا بهتر است بگوییم که برای به دست آوردن یک نتیجه خاص، چندین مرحله تکرارپذیر لازم است.

  • سرعت: یک فرآیند دقیق طراحی شده می تواند اطلاعات را تفسیر کند و کار را خیلی سریعتر از ارسال فایل ها و یادداشت ها به تیم ها انجام دهد.
  • دقت: BPM تضمین می‌کند که هر مرحله تعریف‌ شده در یک فرآیند، به‌جای تکیه بر کارکنان مختلف برای یادآوری انجام آن، در مرحله درست انجام می‌شود.
  • بهره وری منابع: BPM به شرکت‌ها کمک می‌کند تا نتایج را با کمترین خطا بدست آورند. در واقع، تنها خطایی که BPM می تواند بپذیرد، خطای انسانی است که چه در داده ها و چه در فرآیند کدگذاری ایجاد شده است.

به طور کلی، BPM یک راه نسبتاً آسان برای استفاده از قدرت فناوری برای به دست آوردن نتایج سریع‌تر، ارائه موفقیت به طور قابل پیش‌بینی و اجتناب از خطای انسانی به طور کامل ارائه می‌کند.

ERP چیست؟

ابزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) یک پایگاه داده مرکزی است که کارکنان را از سراسر سازمان با اطلاعاتی که برای انجام کارشان نیاز دارند تغذیه می کند. این یک مرکز داده یکپارچه است که برای مدیریت منابع داخلی و خارجی در یک تجارت طراحی شده است.

یک ERP به طور موثر به عنوان یک ذخیره ساز داده سطح بالا عمل می کند که کل سازمان به آن متصل است و به موارد زیر کمک می کند:

  • منبع اصلی اطلاعات به روز را برای تمام داده های سازمان ارائه می دهد.
  • نیاز به ورود چندگانه داده را از بین می برد، زیرا تمام داده‌ها از پایگاه داده مرکزی به هر کسی و هرجایی که نیاز باشد، جریان می‌یابد.
  • کار سازمان را در یک مکان متمرکز میکند.

یک ERP داده‌ها را از مرکز می‌گیرد و آن‌ها را درست در جایی که لازم است می‌آورد، همچنین به اعضای تیم کمک می‌کند تا با ابزارهای خود تعامل داشته باشند تا بتوانند کار را سریع‌تر و با وضوح بیشتر انجام دهند.

چرا شرکت ها از ERP استفاده می کنند؟

  • سرعت: ERP به عنوان یک پایگاه داده پرقدرت چند نقطه ای عمل می کند که داده ها را در نقاط متعدد مدیریت می کند، آنها را به سرعت پردازش می کند و مرکز را به روز می کند تا همه افراد در سراسر سازمان بتوانند با حداقل یا بدون تاخیر در همان صفحه بمانند.
  • بهره وری بیشتر: در سازمان‌های بزرگ‌تر که نیاز زیادی به شفافیت داده‌ها دارند، تلاش برای نگه داشتن همه افراد در یک صفحه با رشته‌های ایمیل بی‌پایان، به‌روزرسانی‌ها و غیره نه تنها خسته‌کننده است، بلکه غیرممکن است. اینجا جایی است که یک ERP وارد می‌شود. داده‌های تولید شده توسط کل سازمان را پردازش می‌کند و مکانی را در پایگاه داده در چند ثانیه به آن اختصاص می‌دهد. به این ترتیب، کارکنان آزادند تا به جای گذراندن وقت به بحث و جدل در برگه‌ها و نمودارها، کارهای بسیار سخت‌تر و سازنده‌تری را انجام دهند.
  • شفافیت داده ها: یکی دیگر از مزایای بزرگ چارچوب ERP شفافیت داده ها است. ERP اطمینان حاصل می کند که داده های پایگاه داده مرکزی در هر زمان در دسترس همه باشد. علاوه بر این، اگر چیزی تغییر کند، همه کارکنان مربوطه بلافاصله اطلاعات به‌روز شده را دریافت می‌کنند که به آنها کمک می‌کند، ببینند چه اتفاقی می‌افتد و چگونه سازگار شوند.

آیا می توانید از ERP و BPM همزمان استفاده کنید؟

در حالی که ERP و BPM دو راه حل متضاد برای نیازهای سازمان شما به نظر می رسند، ممکن است در واقع اینطور نباشد. سازمان شما ممکن است به راه‌حلی تلفیقی، که ERP و BPM ارائه می‌دهند، نیاز داشته باشد، مانند نیاز به سازماندهی کار در فرآیندها، در حالی که کل تیم را در جریان داخلی داده‌ها به‌روز نگه می‌دارد.

برای دستیابی به این هدف، باید به طور هوشمند یک راه حل BPM را در کنار یک ابزار ERP قرار دهید. شما می توانید تعادل خود را حفظ و به اهداف تجاری خود بدون از دست دادن عملکرد، سرعت یا توانایی دست پیدا کنید.

کدام یک برای کسب و کار شما مناسب است؟

از یک طرف، BPM برای شرکت‌هایی که به دنبال خودکارسازی و مقیاس‌بندی فرآیندهای تکرارپذیر هستند، عالی عمل می‌کند. از سوی دیگر، ERP کار بزرگی برای مدیریت داده های عظیم به صورت منسجم در یک پایگاه دانش انجام می دهد.

بنابراین، شما کدام را انتخاب می کنید؟ چگونه تعیین می کنید که کدام راه حل برای کسب و کار شما بهتر عمل می کند؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تعیین کنید که آیا شرکت شما به یک راه حل BPM یا ERP نیاز دارد.

اول از همه، لازم است بدانیم که BPM برای کمک به کارهای سریالی طراحی شده است. اگر شرکت شما:

  • با مجموعه ای از فرآیندهای تکرارپذیر کار می کند،
  • کار را به صورت سریالی انجام می دهد،
  • چندین مرحله را به کار می گیرد و به کارکنان خاصی نیاز دارد تا آنها را به صورت متوالی کامل کنند.

پس BPM معمولاً بهترین گزینه برای سازمان شما خواهد بود.

BPM سازمان ها را قادر می سازد تا کارهای پیچیده را با دقت انجام دهند:

  • شکستن کارها به چندین مرحله،
  • دنبال کردن روند به صورت سریال،
  • برگرداندن تغییرات تا زمانی که نتیجه مورد نظر ارائه شود.

از سوی دیگر، اگر کسب و کار شما:

  • دارای مخزن بزرگتری از داده ها است،
  • داده ها را به صورت تصادفی توسط کارکنان در چندین بخش جمع آوری می کند،
  • به شفافیت داده های بالاتری نیاز دارد تا کارکنان بتوانند بهترین کار خود را انجام دهند،
  • باید حجم پیچیده ای از داده ها را که در سازمان با یکدیگر در تعامل هستند مدیریت کند،

متوجه خواهید شد که ERP نیازهای سازمان شما را کاملاً برآورده می کند.

ERP برای نیازهای سازمان‌های بزرگ‌تر مناسب است، جایی که داده‌ها به‌طور تصادفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نیاز به حفظ یک منبع جامع و به‌روز از پایگاه دانش در کل سازمان وجود دارد.

اکثر سازمان های بزرگ از BPM و ERP استفاده می کنند. سیستم ERP تمام نیازهای پایگاه داده را مدیریت می کند و سیستم BPM جریان داده ها را بین سیستم ERP و سایر ابزارهای ضروری مدیریت می کند.

همانطور که سازمان شما رشد می کند، هر دوی این سیستم ها مهم خواهند شد، بنابراین راه اندازی زودهنگام آنها به تیم شما کمک می کند تا از بهترین فناوری برای گسترش کسب و کار شما استفاده کند.

منبع:

www.kissflow.com