مدیریت فرآیند محور

فرآیند

فرآیند عبارتست از یک سری فعالیتهای مرتبط به هم که برای رسیدن به هدفی خاص انجام می شوند. فرایند را می توان یک زنجیره ارزش دانست که هر مرحله (هر دانه زنجیر) ارزشی به مرحله قبل می افزاید. بنابراین،فرایندهای کسب و کار عبارتند از فعالیتهای اساسی در سازمان که محدود به مرزهای وظیفه ای نیستند و منابع انسانی، مهارتهای مدیریتی و فناوری را به منظور تمرکز سازمان بر استراتژی ایجاد ارزش برای ذینفعان و بخصوص مشتریان به هم مرتبط می کنند.

مدیریت فرآیند محور (Process Based Managment)

مدیریت فرآیند محور عبارتست از شناخت مدیریت فرایندهای کسب و کاری که هدفشان، برآورده ساختن نیازهای مشتریان است. سیستم مدیریت فرایند محور بر جریان کار در طول سازمان تمرکز می کند. این جریان کار با خواسته های مشتریان شروع و با تامین رضایت مشتری که کالاها یا خدمات با کیفیتی را با قیمت مناسب و به موقع دریافت کرده است به پایان می رسد. درواقع فرایند نشان می دهد که چگونه کار در طول نواحی وظیفه ای داخلی سازمان انجام می شود. مدیریت فرایند محور، روابط تامین کنندگان و مشتریان و بقیه بخش های کسب و کار را با فرایندهای کسب و کار نشان می دهد. در سیستم مدیریت فرایند محور، همواره اشتیاق برای بهبود مستمر در سازمان وجود دارد. در سازمانهای فرایند محور چون کارکنان یک فرایند کامل را انجام می دهند و نه یک جزء کوچک کار را، رضایت مشتری دارند؛ چرا که احساس می کنند کاری را به پایان رسانده اند که در سازمانهایی که زیرساختهای فرایندی لازم را دارند عامل وحدت بخش بوده است.

همچنین در تعریف فرایندگرایی (اصطلاح فرایندگرایی و فرایند محوری یکسان به کار برده شده است) چنین گفته می شود که روشی است که با محور قراردادن فرایندهای کسب و کار و حذف فعالیتهای بدون ارزش افزوده، برای سازمان مزیت رقابتی به ارمغان می آورد. برای این کار نیازمند مدیریت فرآیندها هستیم که  مجموعه‌ی پیوسته ای از فعالیت هایی شامل: مستندسازی، بهبود (بهبودهای اساسی و تدریجی) و مدیریت فرایندهای سازمانی است. با مدیریت فرآیندها، تصمیمات اطلاعات محور بوده و بر اساس معیارهایی نظیر رضایت مشتری، کیفیت، زمان مناسب پاسخگویی و هزینه ها، گرفته می شوند.

وظیفه پایش کارایی و عملکرد فرایند و تسهیل تغییرات فرایند بر عهده مدیر و مشاور فرایند است. مدیریت فرایندها از طریق فناوری مدیریت فرایندهای کسب و کار، و نرم افزارهای BPMS به صورت چشمگیری توانمند شده اند.

در مطالب آتی گامهایی که یک سازمان باید در راه فرایندگرایی بردارد، ارائه خواهد شد.

برای شروع یک مدیریت فرآیند محور از اینجا شروع کنید .

0 پاسخ

ارسال دیدگاه

لطفاً دیدگاهتان را برای ما بنویسید
(با تکمیل فرم زیر، دیدگاه شما ثبت و به زودی منتشر خواهد شد).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *